wrzesień 23, 2023

Nissan LEAF z napędem na cztery koła

Elektryczny Nissan Leaf z technologią e-4ORCE – rewolucyjny napęd na wszystkie koła

Nissan ogłosił ostatnio końcową fazę wdrażania bardzo ciekawej i innowacyjnej technologii e-4ORCE, polegającej na jeszcze większym wsparciu kierowcy podczas jazdy. Wszystko za sprawą odpowiedniej dystrybucji momentu obrotowego pomiędzy dwie osie, możliwej za sprawą dwóch oddzielnych silników elektrycznych. Czego dokładnie możemy się spodziewać po rewolucyjnym napędzie na wszystkie koła?

E-4ORCE w elektrycznym Nissanie Leaf – technologia pomocna w jeździe

Nissan po raz pierwszy zaprezentował system e-4ORCE podczas Tokyo Motor Show 2019 oraz CES Las Vegas. Nissan Leaf, w przeciwieństwie do większości samochodów elektrycznych, posiada aż 2 silniki elektryczne, po jednym na oś. Otwiera to całkiem nowe możliwości, czego dowodzą słowa inżynierów Nissana. Według nich, taka kombinacja, wraz z systemem e-4ORCE, umożliwia w teorii osiągi na poziomie topowych samochodów supersportowych. Nie to jest jednak głównym celem, a ułatwienie codziennych manewrów na drodze.

Korzenie technologii e-4ORCE

E-4ORCE w założeniu nie ma być rewolucją, a dobrze przemyślaną ewolucją. Opracowano ją na bazie wielu lat doświadczeń, zaczerpniętych z innych modeli. Przykładem jest Nissan GT-R i zastosowana w nim technologia ATESSA E-TS, odpowiadająca za odpowiednią dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy obie osie. Część z rozwiązań znalazło miejsce właśnie w elektrycznym Nissanie Leaf z e-4ORCE na pokładzie. Innym przykładem jest Nissan Patrol i jego inteligentny system 4×4, maksymalizujący w odpowiednich warunkach przenoszenie mocy na poszczególne koła, wspomagający hamowanie i stabilizujący pracę nadwozia pojazdu. Nissan zapewnia, że bogata historia firmy, zarówno na gruncie samochodów elektrycznych, jak i terenowych, zagwarantuje sukces systemu e-4ORCE.

Przykłady praktycznego zastosowania e-4ORCE w Nissanie Leaf

Technologia e-4ORCE to przede wszystkim efektywne wsparcie kierowcy podczas jazdy. Precyzja kierowania samochodem jest jeszcze większa niż w jakimkolwiek samochodzie elektrycznym z napędem na wszystkie koła. Nissan zapewnia, że nawet podczas ostrych manewrów system ma wszystko pod kontrolą, rozdzielając moc pomiędzy poszczególne koła – wszystko za sprawą dwóch silników elektrycznych.

Inną praktyczną zaletą e-4ORCE jest bardzo płynna jazda, wynikająca z dynamicznego wspomagania kierownicy. Przydaje się to podczas pokonywania zakrętów. Znika także całkowicie problem nadsterowności czy podsterowności, a więc uciekanie tyłu lub przodu pojazdu w trakcie ostrych manewrów na drodze. Standardowo moc rozdzielana jest w 50% na przód i w 50% na tył, lecz nic nie stoi na przeszkodzie by w razie potrzeby 100% mocy znalazło się na wyłącznie jednej osi.

Nissan Leaf z e-4ORCE – nadchodzi nowa jakość?

E-4ORCE wydaje się być skazane na sukces. W założeniu ma wspierać kierowcę, nie wchodząc jednak na pierwszy plan. W ten sposób wciąż można odczuwać przyjemność z jazdy, a przy tym czuć się bezpiecznie. Pozostaje tylko czekać na wprowadzenie tej technologii do seryjnej produkcji.